Annons:
Etikettövriga-ursprungsfolk
Läst 2570 ggr
GiraffTunga
7/28/15, 11:41 AM

Sydamerika indianer.

Hej är ganska ny med detta med indianer. För några dagar sen sade mamma att jag hade lite indian blod i mig för att jag är från Sydamerika (Brasilien) vad egentligen menas med det? Hur är indianer och finns dem kvar i Sverige? Är jag en indian nu för jag är kopplad till dom? Verkar intresserad.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
LinaOhkwali
7/29/15, 5:43 PM
#1

She:koli!

Om du är från Brasilien så är det mycket möjligt att du även har "indianskt" blod, men vilken stam du kan tänkas tillhöra kanske är svårare att lista ut. Vet du vilken region du kommer från? Du får nog göra lite research och se vilka stammar som finns i det området. Men att identifiera sig som "indian" är väl egentligen upp till dig och den "stam" du kommer från. Jag skriver alltid "indianer" inom situationstecken för jag avskyr verkligen det ordet… Ett förlegat gammalt ord och  samlingsnamn som  inte säger något om hur mångfaldiga våra olika nationer är. I Canada säger vi hellre First Nations, Original People, Indigenous… eller allra helst använder man sig av den Nation man kommer ifrån. Min mamma är svensk, men min pappa är Oneida och Delaware. Alltså skulle jag aldrig identifiera mig som "indian" utan när jag introducerar mig själv så identifierar jag mig själv som Björnklan från Oneida. 

Just det där med att identifiera sig är knivigt. Alla våra Nations har olika sätt att betämma vilka som tillhör deras Nation (eller "stam"). Enligt Oneida så får man sin klan och "stam"tillhörighet via mamman. Eftersom min mamma är svensk så har jag officiellt blivit adopterad av vår Bear Clan Chiefs och Clan Mothers. 

Men som sagt. Våra Nations är väldigt mångkulturella och alla gör saker på olika sätt.  Bäst att först försöka luska ut vart du kommer ifrån och vilken Indigenous Nation som du kan tänkas tillhöra. 

/Lina

ohkwali@hotmail.com

Upp till toppen
Annons: