Annons:
Etikettövrigt
Läst 2891 ggr
Cahira
5/22/14, 8:12 PM

SKRIV PÅ!

Såhär får det inte gå till!! Se film nedan, sedan klicka på denna länk och skriv på. 

http://petitions.moveon.org/sign/free-the-lakota-children-1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Twinflamewolf
5/23/14, 8:33 AM
#1

Påskrivet,man saknar ord för det här 😕

Tänkte lämna en sur ilsken kommentar när jag skrev under men fick banne mig inte fram ord för hur jag känner när jag läser och ser filmen😕

Cahira
5/23/14, 11:41 PM
#2

Håller med. Jag blev så otroligt mållös. 💔

En vän till mig tyckte att jag kunde adoptera några så de får ett hem och jag tycker det känns som stöld att ta dom bort från chans att komma hem igen och bort från deras kultur. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Twinflamewolf
5/24/14, 6:38 AM
#3

Man fattar inte att sånt förekommer i nutid,vet att i Navajo pågick "kidnappning" av barn fram mot nån gång på 40-talet där man bara kom in och plockade med sig barn som sen sattes i blekfisens skola och skulle lära sig veta hut och få bort deras ursprung.

Dom fick inte tala sitt språk,hår klipptes av och på med den vite mannens kläder 😕

Har inte hört det pågår än i dag även där men jag skulle inte förvånas och ska höra med dom familjer jag är fadder åt.

Här har vi ett exempel på hur förändring kom från vite mannens skola😕

Cahira
5/25/14, 3:23 AM
#4

Såg denna, man blir lite ledsen när dom berättar om hur deras äldre fortfarande är rädda att tala sitt språk m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

iddji
6/14/14, 10:22 AM
#5

Har skrivit på! Förfärligt hur vi europeer och euroeuropeer beter oss än i dag. Vad har vi för jäkla problem. Det blir och är tungt att bära skammen för vad vi gjort mot människor på en annan kontinent och det blir ju inte bättre när gangstren som fyttade dit aldrig ger sig Skrev en väldigt sur kommentar, men den gick nog inte fram. Det finns några euroamericaner som försöker ställa saker och ting till rätta på det sätt de förmår och det är de som startade american praire reserve. De köper mark och gör ett stort reservat och samarbetar med indianstammar som bor där och i närheten. Jag  mailar med dem ibland och de verkar vara väldigt bra människor. De har återinfört bisonoxen, renrasiga bisonoxar som de hämtat från Canada. Jag tycker om dessa människor. Jag skulle gärna vilja hjälpa Lakotafolket att bygga upp sin bisonhjord, som de var tvungna att slakta ut pga brand. Från bisonoxarna får indianerna kött, ull att spinna av till varma kläder och skinn. Har läst att många fryser svårt under vintern. Med tusentals bisonoxar skulle de få mycket ull och kunna spinna garn till varma kläder som sagt var. Finns det inga som vill vara med och engagera sig i detta? Det skulle vara roligt att bilda en grupp. Det är en organisation "One Spirit" i South Dakota som försöker bygga upp denna bisonoxhjord.

Cahira
6/15/14, 3:11 AM
#6

Tack for att du skrev pa. 🌺

Ja jag haller med dig. :( Det finns avelsarbete som har lokaliserat fullblodade bisonoxar utan koblod i sig som de nu avlar fram for en stark och frisk hjord.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Twinflamewolf
6/15/14, 8:12 AM
#7

Lägger in länken här också och toppen toppen iddji att du också skrivit på 😎

One Spirit organization varsågoda 🙂

Upp till toppen
Annons: