Annons:
Etikettlegender-legendariska-strider
Läst 2101 ggr
medde
4/19/12, 12:56 PM

Krigande hövdingar.

Många hövdingar har varit i krig, men jag tänkte vi kunde ta upp några av dom i tråden här.

Mycket började under 1800 talet då flera hövdingar påbörjade ett "försvarskrig" mot nybyggarna och  det vita soldaterna.

Apachen Goyathlay som senare blev mer känd dom vita kallade honom för Geronimo.  Han krigade en hel del mot den amerikanska armén under 1880 talet.

Många talar om Sitting Bull och slaget vid Little Big Horn. Men Dakota hövdingen Gall är den som kämpade vid detta slag då indianerna vann över General Custer. Men visst var var Sitting Bull med och segrade även vid detta slag.

En hövdning gick till domstol för att återfå sin eget folks land tillbaka. Han vann också det målet. Detta var  hövdingen  för  Poncainindianerna som hette Standing Bear!

Indianerna förde att mycket tappert krig men tyvärr en hopplöst kamp mot mynigheterna som tog över deras land och förde de flesta till olika reservat. Sitting Bull sade ofta" Ni hat tagit vårat land och gjort oss tilllandsflyktiga"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
4/19/12, 2:34 PM
#1

Att Geronimo hette Goyathlay visste jag inte

JanGBG
4/19/12, 6:19 PM
#2

Obestämd Han hade många fruar också, tror att han var gift 4 gånger.

Gittan
4/20/12, 12:14 PM
#3

Kanske för att han aldrig var hemma. Han var väl mest ute på slagfälten.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


JanGBG
4/20/12, 6:59 PM
#4

Gråter

Hemskt nog dog dom. Då gifte han om sig, ibland var dom med på hans raider.

Indiankvinnor var också under den här tiden billiga "slavar" hos Mexikanerna, trots att slaveriet var avskaffat. Man gjorde raider och tog kvinnor.

En av hans fruar rymde från slaveriet i Mexiko och gick flera hundra km i öde marken för att komma tillbaka.

medde
4/21/12, 12:35 PM
#5

Så allt kvinnor som är mest poppius i allt som en man ska ta sig till. Tänk männenm klarar sigh inte utan kvinnor!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
4/22/12, 7:02 PM
#6

ObestämdUndrar om kvinnorna klara sig utan män?

Tror dom skulle dö ut ganska snart?

Annons:
medde
4/22/12, 7:45 PM
#7

#6 Nej det är exakt tvärtomFlört

EllerObestämd

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EvaG
5/4/12, 2:29 PM
#8

Kvinna som jag är så beundrar jag dessa indianhövdingar som kämpade för sin rätt och heder.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: