Annons:
Etikettmedlems-presentationer
Läst 5558 ggr
[Vargen-J]
2009-04-13 11:21

Presentera er!

I denna tråden får medlemmar gärna presentera sig och berätta lite om sig själva. Jag som Sajtvärd kan väl vara snäll och börja:

Är en äkta wermlänning på 18 vårar med rötterna djupt nere i skogen i mitt kära Wermland. Jag har alltid älskat att ta reda på saker oavsett vad det har varit, allt från djur beteende till människors historier har jag samlat på mig under mitt "korta" liv (känns faktiskt som en evighet *ler*). Nåt jag alltid älskat högt över allt annat är djur, Nordamerikas ursprungsfolk och framför allt vargar! Har alltid älskat vargar och kommer alltid att göra det *ler* Glad
 Nåt jag också älskat hur länge som helst är Musik, både att sjunga och att lyssna till den. Dock gör jag oftast båda delarna, vilket kan nog förbrylla till och med genera mina kompisar ibland Skrattande

Gör för övrigt sista året på Djurvårdarlinjen i Gamleby.

Ja, det var väl vad jag hade att bjuda på mig själv för stunden. Nu får nån av medlemmarna ta och presentera sig Flört

MVH

Annons:
AnneN
2009-04-13 18:03
#1

Anne heter jag och har så länge jag kan minnas varit intresserad av "indianer" och deras kultur. Kan inte så mycket men intresset finns iallafall Glad vilket även de flesta kan gissa sig till då de ser mina tatueringar.

Jag är Sajtvärd på 2 sajter här på iFokus och Medarbetare på några andra iFokussajter (vilka kan ni se i min signatur).

Har för stunden hjärnsläpp så jag vet inte vad jag ska skriva om mig, men jag bor iallafall med min sambo och våra djur i en lägenhet i Luleå.

Vill du veta mer så är det bara att fråga, jag lovar att inte bitas Oskyldig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[per50]
2009-04-28 16:03
#2

Hej!

Per heter jag och är Sajtvärd för epilepsi iFokus, jag säger som AnneN, jag har just nu hjärnsläpp och vet inte vad jag ska skriva om.

Du är väldigt välkommen som medlem på epilepsi iFokus.

nera
2009-04-28 20:54
#3

# 2 Hej Pär och välkommen hit till Ursprungsfolk.

Jag har inte heller presenterat mig riktigt ännu, Men för den som är nyfiken kan ju alltid kika in på min sida. Jag är i a f Medarbetare här hos Vargen. Och jag är även Medarbetare på Astronomisajten hos medde.

/ nera

cillaj
2009-04-29 00:54
#4

Hej!

Ja indianer har alltid fachinerat mig, har i en regretion fått vetskap om att jag var nordstatare och sköt indianer, vill då kanske kompensera det i det här livet genom att hedra detta folkslag.

Jag har gjort endel indiansk hantverk, mandala från grunden med skinn och fjädrar. Lyssnar gärna på sån Musik och även använder deras metoder i meditation.

Är medarbetare på Existens för närvarande och skriver mycket artiklar själv. Mest om folktro.

Jobbar mycket med andlighet som jag upplever att ursprunget i sig har stor del av i våra liv här på jorden.

Och säger som sajtvärden här, älskar vargar.

Tycker att den här sajten är jätte spännande att läsa i och hoppas på fler artiklar i framtiden

Vill man veta mer om mig finns ju min privata sajt och skriver oxå endel i bloggen.

Tackar för en fin sajt.

nera
2009-04-29 01:22
#5

Javisst är detta ämne om ursprungsfolk väldigt intressant!

Jag har också gjort egna regretionsmeditationer och fått reda på att jag levt bland annat som Indian i Nordamerika då de vita kom dit. Så jag känner också en stark dragning till dem och vill veta mer. Glad 

Håller med om att vargen är ett fascinerande djur. Men det finns även många andra djur som tilltalar mig. Stora kattdjur bland annat.

Välkommen du med cillaj

nera
2009-04-29 01:24
#6

# 1 Välkommen du med AnneN Glad

Annons:
[Vargen-J]
2009-04-29 09:24
#7

Välkomna hit allesammans Glad

#4
Jag känner precis likadant och har också gjort regressioner där jag fått reda på vem jg var i mitt förra liv (tur var väl det annars hade jag idag inte förstått varför jag är här nu i det här livet). Det som var lite komiskt, och lit skrämmande med för den delen, är att jag hitta mej själv på bild från den tiden jag levde i mitt förra liv. Blev rätt chockad när jag fick se fotot och insåg att det överrensstämde med det jag fått till mej under regressionen.

Stora katter är fascinerande dom med det håller jag med om, fast inte lika mycket som vargen Flört

Återigen, välkomna allesammans! Glad

nera
2009-04-29 15:38
#8

# 7 Det måste vara en upplevelse att få se sig själv på bild från sitt tidigare liv och bara "veta" att det är en själv = )

[Vargen-J]
2009-04-29 17:27
#9

#8
Jo, det är det. Man blir minst sagt chockad när man ser sej själv stirra tillbaks och man vet att det inte är en spegel man tittar i :)

cillaj
2009-05-01 20:56
#10

Men jisses Vargen-J, fick du inte en chock då?, det hade nog jag fått iallafall.

Men vilken kul grej ändå.

Ja, regressioner har jag gjort många, men bara varit soldat en gång.

Tack för välkomnandet

[Vargen-J]
2009-05-01 22:00
#11

Jo, nog fick jag en chock alltid men sen lugnade jag ner mej för nu såg jag ju att det var jag som stirra tillbaks och det verkade logiskt på nåt sätt.

Regressioner är intressanta att göra, man vet ju aldrig vad man kan springa på i dom Glad

Faxlin
2009-09-03 22:59
#12

Hejsan!

Åsa heter jag och har precis blivit medlem här. Jag älskar vargar, indianer och hela tidsepoken med det som benäms som western. Allt vad det har att göra med trappers, indianer och cowboys. Är medlem i High Chaparral Western Club. Vi tillbringar varenda sommar nere i HC och bara trivs i den miljön där nere.

Har varit medlem här på iFokus några år nu. Och är inne på en hel del olika sajter.

Annars finns det nog inte så mycket att säga om mig. :-) Men är det något ni undrar kan ni alltid fråga.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Vargen-J]
2009-09-03 23:03
#13

Välkommen hit, Faxlin! Glad

Annons:
Faxlin
2009-09-03 23:05
#14

Tackar :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Vargen-J]
2009-09-03 23:06
#15

Varsågod Glad

nera
2009-09-04 17:49
#16

Välkomna ska ni vara alla nya medlemmar Glad

heliotropes
2009-09-08 02:33
#17

Hej på er alla!

Jag har varit medlem på iFokus sedan 2007. Den här sajten vill jag gärna vara medlem i, då Indianer främst de Amerikanska ligger nära mitt hjärta. Deras kontakt med natur och djur ligger nog väldigt lik min tro, om jag nu ska tro på något.Glad Jag är i grunden en realist, men när domherren stod på farstukvisten fick jag veta att den varslade om död av min mor och det visade sig vara sant, det var min mor den varslade om. Jag har även alltid haft lätt att ta kontakt med djuren, vilda som tama.

Jag kanske inte kommer att vara så aktiv men jag kommer nog att kika in då och då, kanske jag kommer med något inlägg framöver..vem vet.

Eva // medarbetare på Perser


[Vargen-J]
2009-09-08 11:17
#18

Välkommen hit Glad

nyfiken51
2009-09-14 22:01
#19

Hejsan!

Har precis blivet medlem här på fokus och här inne.

Har alltid varit väldigt intresserad av indianer (som bara tilltagit med åren) Har gjort ett par trummresor bl:a.Fick då fram en vit varg som sedan dess följt  mig..

Detta lite om mig

Mvh Siw

nera
2009-09-14 22:03
#20

Välkommen hit Siw! Glad

Annons:
linda1979
2009-09-23 22:37
#21

hej alla här på detta forum, registrerade mig idag på iFokus och blev glad då jag hittade denna sida här inne…

linda heter jag 30år, ensamstående med två döttrar på 3 resp 6 år gamla.. har genom så länge jag kan minnas dragits till indianerna, deras utseende deras hår o den styrkan de utstrålar, även vargen är ett djur som jag dras kraftigt till, ett djur som även där utstrålar en enorm styrka, kan nog kalla vargen mitt kraftdjur…

har tidigare fått veta mer om mitt "tidigare" liv där jag påstås varit indiankvinna med exakt de långa håret med fjädrarna i och med en varg som följde mig i mina fotspår.

ser fram emot att vara med på denna sida

mvh linda

[Vargen-J]
2009-09-23 22:58
#22

Välkommen hit, Linda! Glad

nera
2009-09-24 14:02
#23

Välkommen hit Linda Glad

Indiania
2009-09-28 21:49
#24

Hej! Jag blev medlem på denna sajten i går. Har alltid varit intresserad av Indianer ( det syns ju på mitt nicknamn också )

Tycker vi har så mycket att lära av indianerna, deras syn på naturen och deras tankar om att vi skall värna moder jord.

Deras Musik tycker jag mycket om den är primitiv och jordnära.Har en egenhändigt byggd trumma av älghud och tall.

Detta var lite om mina tankar!

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Vargen-J]
2009-09-28 22:17
#25

Välkommen hit, Indiania Glad

nera
2009-09-29 13:45
#26

# 24 Välkommen hit. Tror det är många av oss som känner en samhörighet med indianerna på ett eller annat sätt. Glad

Choklad
2009-10-05 20:26
#27

Hej! Jag har precis hittat hit, blev så glad över att hitta en sajt med indianer! Har alltid älskat dem och fascineras av deras sätt att leva och se på naturen, deras schamanism..(även om jag inte vet så mycket om den)

Jag heter Laila och håller mest till inne på Ön.ja, eller gjorde det.

U R us

Annons:
[Vargen-J]
2009-10-05 20:28
#28

#27
Välkommen hit! Glad
Började själv inne på ÖN en gång i tiden Flört

Choklad
2009-10-05 20:33
#29

# 28 Tack!Glad

U R us

[Vargen-J]
2009-10-05 20:37
#30

#29
Varsågod Glad

nera
2009-10-05 21:17
#31

Välkommen hit Choklad Glad

Jag har också hållit till på ön en gång i tiden…

Choklad
2009-10-05 21:21
#32

# 31 Tack!Glad

U R us

Ingu1
2009-10-06 13:15
#33

Hej.

Tack vare att du Vargen svarade på mitt inlägg på ÖN så hittade jag hit…Glad, spännande…

[Vargen-J]
2009-10-06 13:19
#34

#33
Välkommen hit, Ingu1! Glad
Kul att jag kan locka fler Ön-folk hit OskyldigSkrattande

Annons:
Indiania
2009-10-06 14:09
#35

#25 och #26 Tack skall ni ha! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

Ingu1
2009-10-06 20:50
#36

#33. Tack så mycket för välkomsthälsningen.

nera
2009-10-06 23:03
#37

Välkomna alla nya medlemmar Glad

runas
2009-10-07 09:46
#38

Ja jag heter Troi, är 34 år o har oxå gjort en regression där jag fick veta att jag var ett sk halvblod, utstött av mina egna o inte accepterad av de vita. Asjobbig resa!

Annars så har jag alltid gillat indianer o i gamla western rulllar så hejjade jag alltid på dom även om jag visste att de alltid åkte på däng i slutet.

Har drömfångare över sängen o ber till moder jord vid behov, försökte lära mig oglalasioux en period men det var lurigt så jag gav uppSkäms.

Annars så älskar jag djur, natur o så då självklart nord amerikanska indianer. Vargen har ett speciell plats i mitt hjärta likaså rovfåglar…

Jag fick som mkt liten ett handgjort silver/turqos armband av en svartfot vid namn Jim, har kvar det än i dag o det är en gåva som jag kommer vårda resten av mitt liv! Har även en samisk trolltrumma som jag bara älskar!

Kan inte komma på mer att skriva…Ni får fråga om ni undrar nåt.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Vargen-J]
2009-10-07 09:51
#39

#38
Välkommen hit, Troi! Glad

nera
2009-10-07 14:27
#40

# 38 Välkommen Glad

runas
2009-10-08 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#39+40 Tack så mkt!

Vill dela med mig av en bild på mitt älskade armband jag fick av indianen Jim som bebis.

Handgjort i reservatet…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Annons:
[Vargen-J]
2009-10-08 11:25
#42

Vad fint Glad

nera
2009-10-08 14:00
#43

Jättefint Glad

Choklad
2009-10-08 16:25
#44

Mycket vackert…Gladlyckliga du…Glad

U R us

[yodhe]
2009-10-08 21:21
#45

Hej!

Jag är Yodhe, föredrar att vara lite anonym..men endel känner mig ändå..

Jag började som många andra på ÖN, för flera år sedan..

Jag har gjort många reggretioner och reinkarnationer, det är en viss skillnad på det..

Den tidigare tar dig tillbaka i detta livet, en reinkarnation går tillbaka till tidigare liv..

Jag är oxå healer och ger rådgivning i andlighet.

Älskar indianer, har i ett tidigare liv varit soldat och skjutit indianer och jag antar att med min konst och intresse återgäldar jag idag den händelsen..

LillaMonstret
2010-03-05 12:07
#46

Hej!

Jag är ny här.

Jag är här både för att jag själv har indianblod i mig (adopterad från Guatemala) och för att det i allmänhet är spännande med indianer Glad

medde
2010-03-05 12:35
#47

#46 Hej!

Hjärtligt välkommen:-) Hoppas du kommer att trivas härinne. Vi  kanske kommer att ses bland trådarna här på sajten vilket jag hoppas på.

Mvh medde /medarbetare

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-03-05 13:17
#48

Hej på dej!

Det är alltid roligt med nya ansikten på sajten!Glad Hoppas du ställer många frågor som vi kan besvara. Du får gärna lägga upp egna trådar om det du själv vet och som alla andra kan ta del av.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
isa
2010-03-05 21:00
#49

Hej. jag är också ny här. Jag är en 40-årig  ( ups, blir visst 43 i år … ) kvinna/tjej . Jag bor ensam med min 11-åriga katthona utanför vår huvudstad. Jag är naturälskare och jag tycker om alla djur utom getingar….

Jag älskar rovfåglar och brukar fågelskåda på dem så ofta jag kan. Jag tycker om promenader ute i naturen ( helt i mitt älskade naturreservat ) Där finner jag ro i själen och kroppen. Det ligger lite avsides, så man slipper höra bilar och annat från samhället. Det enda man hör är naturens ljud. Det är underbart.

Jag tycker om indianer, att läsa en god bok, se en bra film. Jag tycker också om att sjunga och dansa. Jag jobbar på ett stort kontor inne i stan. Jag tror att jag säkert har varit indian i ett tidigare liv….

Ja, det var en liten presentation av mig. / Tack. Isa

medde
2010-03-07 11:43
#50

#49 Verkligen kul att få läsa om dig isa! Vi har ju möts tidigare i trådarna härinne. Men säger ändå:

Hjärtligt välkommen!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

isa
2010-03-07 14:41
#51

#50 Tack!

NaimaG
2010-03-26 20:56
#52

Buorre Eahket (God kväll)

Naima varde namnet. Har finsk/svenskt ursprung med same i blodet från fars sida. Bor i Ume som har stark anknytning med den samiska kulturen och här stortrivs jag. Jag kan lite av det nordsamiska språket men mer utav det finska. Har träffat flertalet olika amerikanska indianer utöver den normala skaran samer jag träffar och känner. Älskar samisk Musik samt Musik från den amerikanska indian kulturen och har även i min ägo en hel samling Musik från amerikanska indianerna. Lyssnar dagligen annars på samiska radio och läser samiska nyheterna. Det är min anknytning till indianer.

Min vardag består utav man och djur. Mitt störst intresse är hunden som jag tränar dagligen. Är även en mycket naturbunden person och tillbringar 70% utav min vardag i skogen med vänner och familj där vi grillar, spelar Musik och pratar om allt mellan himmel och jord.

Oaidnaleapmai (Äterseende) Naima

[Sharp]
2010-03-29 00:36
#53

Jag är kanske den yngsta här då? 15 år.
Jag fascineras av Indianers sätt att se på och leva livet. Samt hur de med vördnad har en länk till Naturen.
Jag delar deras åsikter och synsätt på nästan allt.

Tror också på totem/kraftdjur. Vargar är vackra, ja visst! Men jag är mer fascinerad av den stora örnen, och dess skri. ;)

medde
2010-03-29 12:46
#54

#53 Välkommen!

Tycker det är toppen då vi är av blanade åldrar inne på sajten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sharp]
2010-03-29 19:47
#55

#54

Tack så mycket! 
Ja då lär man sig så mycket, och det blir så roligare!

Annons:
medde
2010-03-29 20:37
#56

Tycker det är som jag sa bra med blandat, vi har så mycket då att dela med och lära. Vilket kan bli riktigt kul och intressant ibland.

Hoppas vi ses bland trådar på sajten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sylfida
2010-04-10 11:01
#57

Hejsan på er!

Är medlem på kolhydrater iFokus, men hittade även denna intressanta sajt!

Har som de flesta andra härinne ett intresse av Native Americans som de egentligen heter. Eller First People i Canada! Skrattande

Denna samhörighet med detta folk har alltid funnits hos mig utan att jag tidigare egentligen förstått varför!

Vid en resa i USA 2008 kom jag i kontakt med ett par i New Mexico som vi blev väldigt goda vänner med. Utan att gå in närmare på deras namn o andra uppgifter kan jag berätta att kvinnan (som är från First People) fick en vision från The Great Spirit där jag blev ärad med ett indiannamn. En sån stor välsignelse har jag aldrig tidigare fått! Mitt indianska namn som hon fick till sig är Dancing Moon Deer och det bär jag med stolthet!! Det är ingenting jag springer omkring och skryter med, utan det bär jag i tystnad och jag känner stor vördnad inför detta!!

Mitakoye oyasin

[NoOrdinaryGirl5]
2011-08-02 22:25
#58

Hej!

Jag heter Fanny, och är 18 år gammal. Börjar snart sista året på gymnasiet, och går Samhällsvetenskapliga linjen med inriktning Samhäll. Jag hittade hit genom mitt intresse för Native Americans, blev intresserad först när jag såg filmen om Poccahontas. Och sedan när jag fick reda på mer om indianerna och hur de hade blivit behandlade. Älskar att läsa mer om de, och älskar sättet de ser på världen och deras legender och allt som har med de att göra egentligen. Så hoppas jag hittar något intressant här.

[walkinbeauti]
2011-08-05 04:04
#59

YaateehGlad

En 45 årig kvinna,nåja snart 46  som är starkt engagerad i Navajos folk.Blev fadder åt en familj i Hotevilla Arizona på Hopis mark för några år sedan och på senare tid även fadder till en familj i Pinon Arizona.Har rest runt i Navajo och gjort en del hjälparbete bla hos familjen Yazzie i Hotevilla/Hopis mark som jag är fadder till.Vardagliga sysslor som matlagning,sköta djur valla får disk städ mm.

De här är väldigt fattiga människor som är över 80 år och har absolut ingenting.Till hösten i November om allt går som planerat åker jag dit igen och kommer att bjuda fattiga på Thankgivningsoup då många inte ens har råd med mat för dagen än mindre att unna sig något under Thanksgiving.November är en tid då framkomligheten i reservatet ofta är nästintill omöjlig ute i obyggderna.Helikoptrar får flyga ut förnödenheter till många håll så här behövs människans insats på alla håll.

Under hela min uppväxt har en man med svart  hår visat sig för mig,min guide och tvillingflamma.För att göra en lång historia kort fann jag en bild från Navajo på just denna man och kunde på så vis få verifierat från kvarvarande släkt till hans bröder om vad han under min uppväxt berättat för mig om sitt liv.Detta skriver jag om på hemsidan.Denna man kom ofta och lekte med mig som barn någon jag trodde alla kunde se men icke jag såg honom själv ingen annan.En man som titt som tätt visar sig i full manifestering och har alltid gjort,absolut inte blyg på det viset det skulle snarare vara konstigt om han inte visade sig .

Andligheten har alltid funnits naturligt och jag trodde under många år jag skulle arbeta som medium när en dag jag får veta av The Wolf att det är Shamanismen jag ska satsa på så mediumskapet åkte upp på hyllan för att aldrg mer plockas ner.Gör inga sittningar eller seanser däremot åker jag till hus och platser där man behöver komma till rätta med aktivitet.

Navajos är ett underbart folk och det är där mitt hjärta har landat.Älskar ju naturligtvis alla ursprungsfolk men då The Wolf kommer därifrån föll det naturligt att hjälpa Navahos så gott jag kan och klarar av.

Är bla med i ett program som heter Walk in Beauti därav mitt nick.Walk in Beauti köper in skor åt barn som aldrig någonsin ägt ett par skor och med den terräng Navajo bjuder på behövs skor på deras små sköra fötter.En liten tös fick skor av mig,blev jätteglad och knallade runt i dom en stund tills hon skulle gå och då tror hon att skorna endast var till låns.Gissa om tårarna flöt när hon förstod att dessa nya fina skor var hennes alldeles egna.Då brast det för mig också,jag grät en lång stund efter den synen av denna lilla söta tös.

Ja det var lite om mig,har vart med på sajten ett tag men inte skrivit någon persentation förrän nu.

Walk in beauti är Navajos filosofi att oavsett vad som sker ska dom vandra i skönhet och det försöker jag själv leva upp till så gott det går.

Glad

[NeferNefer]
2011-08-11 19:25
#60

Hej alla! Jag kallar mig NeferNefer och är ny på iFokus. Intresse för ursprungsfolk, främst "indianer" från Syd-, Mellan- och Nordamerika samt samer, har jag haft hela mitt liv, och på senare år har jag genom släktforskning även funnit lite egen sameanknytning långt bak i tiden. Det var en stor överraskning, och jag är mycket lycklig, även fast det som sagt är på stort avstånd i tiden.

I övrigt kommer jag att lägga upp en presentation av mig själv, men jag måste fundera först :-)

Vandra i skönhet!

/NeferNefer.

kotickiha
2012-03-04 16:10
#61

Hej

Hittade hit i dag.

Jag heter Minnah men dom flesta säger Millah, Kotickiha (fråga mig var det kom ifrån?!) och Geografen :D Jag älska som sagt, geografi, länder, språk och allt som har med det att göra! Varför just länder och språk = jag har bara alltid älskat det! Jag vill själv bli indian eller adopterad ( ja jag är konstig men jag känner att världen skulle vara på ett annat sätt då) Någon som vet var man kan släktforksa enkelt? Vill gärna veta om jag har indianer i rötterna då jag har/haft släkt i Nordamerika. Det var allat jag kommer på att berätta. Skicka meddelande så kan vi prata mer, jag bits inte!

Läs min blogg: www.photomillah.blogspot.com

Intehärutandär
2013-01-19 21:22
#62

Hej!

Vet inte vart mitt intresse av Indianer komifrån, men det det tog ordentlig fart i högstadiet. Och nu har jag en son som härstammar från Inka-indianerna.

Annons:
iddji
2013-03-01 23:58
#63

Hej!

Jag heter Marianne och blev meddlem här idag. Jag har läst lite på nätet om indianernas kultur och religion, men jag kan inte särskilt mycket alls. Jag läste att indianerna i Nordamerika har en tro som säger att det finns en ande i allt och att de därför har respekt för natur och djur. Jag är själv ute mycket i naturen och har hundar och en häst. Jag upplever själv en väldigt ödmjukhet och respekt till natur och djur. Därför hajade jag till när jag läste om de nordamerikanska indianernas religion. Det kändes som att den stämmer med de känslor jag själv upplever. Jag tycker också de verkar ha så kloka ordspråk. Jag undrar om det finns någon förening för nordamerikanska indianer i göteborgstrakten och om man kan komma till föreningen och få prata med nordamerikanska indianer. Jag skulle vilja höra dem berätta om sin religion som jag tycker verkar passa så bra ihop med vår miljö, natur och djur. Jag undrar att hade det varit mycket mer harmoniskt här på jorden om vi människor hade följt en religion som den som de nordamerikanska indianernas. Jag mår väldigt dåligt när djur plågas, naturen far illa och även naturfolk som lever i samförstånd med naturen kränks och behandlas orättvist på grund av människans girighet. Det verkar som att de nordamerikanska indianernas religion är så som vi människor borde leva och förhålla oss till vår omgivning. Det är så synd att detta förhållningssätt inte tas till vara och att vi inte bildar en vacker planet att bo på där vi lever på ett förståndigt och vackert sätt i samförstånd med våra medvarelser och naturen. När jag vill känna andlighet och harmoni gör jag konstigt nog som dessa indianer tycks göra. Jag går ut ensam med mina hundar i naturen och får då en förunderlig kraft och harmoni och upplever kärlek till natur och djur, som att vi allihop hör ihop andligt sett och naturen runtom mig blir väldigt vacker och djuren mina medvarelser och vänner. Jag mår därför som sagt väldigt dåligt när jag ser djur, natur och naturfolk som beskrivits ovan behandlas illa och orättvist. Jag förstår inte hur man kan plåga djur. Vi lever tillsammans med dem i en gudomligt vacker natur om den får vara oförstörd och de är våra medvarelser. Jag förstår inte varför de nordamerikanska indianerna behandlas illa med en så vacker religion som de har. Varför lyssnar vi inte på dem istället? Jag vill gärna lyssna och lära mig de nordamerikanska indianernas religion, men jag känner inga nordamerikanska indianer. Jag hoppas verkligen inte riter med djurplågeri ingår i deras religion, för jag skulle så gärna vilja att det fanns åtminstone en religion som ser till den vackra andlighet som finns i allt levande och inte kränker och plågar våra medvarelser.  Jag är trött på allt djurplågeri och naturförstörelse.

vatteneld
2013-03-22 20:51
#64

Hej!

Indianer fashinerar mig otroligt mycket. När jag var liten drömde jag om att vara indian. Tror jag har läst alla böcker om indianer som bibloteket kunde erbjuda. Jag fick ett tips en gång av en indian i Sverige att leta efter en bok som jag tror heter "The profesia of Black cloud" jag har ännu inte funnit den, har sökt överallt…

Cahira
2013-05-04 06:56
#65

Jag har alltid varit extremt dragen till indianer och ända sedan jag var barn har jag känt som att naturen lever. "Vinden vill mig något", "träden är ledsna" och sånna saker. 

När jag kom upp i tonåren började jag få vad som lättast kan beskriva som flashbacks ut ur ingenstans hur jag satt på en häst och tittade över en djup dal fylld med svarta örnar med vita fjädrar på vingarna och stjärtfjädrarna. Hur jag for dit ofta och verkligen var förtrollad av det stället. Jag var inte äldre än 12 uppskattningsvis och mitt sto var en röd häst med vitt tecken i pannan och svart man och svans. Jag visste att jag behövde åka tillbaka för att mamma var alltid orolig och jag fick inte vara ute då det blivit mörkt, men örnarna var så vackra. 

Jag brukade även titta på molnen och höra hur hästen betade bredvid mig. 

Jag levde på dessa fragment av "minnen" i några år tills nästa pusselbit kom. Jag skyndade hem så fort fort fort jag kunde, hjärtat bankade i bröstkorgen och jag ville inte att mamma skulle bli arg. Jag vet inte om jag var förföljd eller om det bara var mörkret som föll, men rädd var jag. Nästa jag ser så är min mamma böjd över mig. Allt gungar och svänger och jag försöker förstå vad som hänt. Hon ser orolig ut. Sedan blev allt svart. 

Vad jag sedan i "vaket tillstånd" räknade ut var att jag föll av hästen och slog huvudet i en sten och dog. Jag känner mig övertygad att det är ett förgånget minne och jag försöker allt vad jag kan att få rätsida på vart detta kunnat vara. Känner mig mer vilsen än någonsin även om jag alltid känt som att jag inte hör hemma i sverige. Som att vinden vill ta mig någon annanstans.

Jag bor nu i USA, och då jag fick lukta på några torkade blad fick jag ett starkt sug på rökt fisk över eld med dessa blad hela eller krossade inuti fisken. Om det bara var en slump eller mer har jag ingen aning om. Jag är usel på att laga mat.

Min mun vattnas fortfarande då jag tänker på det.

Jag bor ridavstånd från skyddad skog där indianer hade en by för väldans många år sedan, och även de mindre känsliga för andar och liknande känner sig väldigt iakttagen i den skogen, men jag känner mig trygg. Ser fram emot att spendera några delar av denna sommar där och meditera och se om jag kan få fram nåt nytt i mitt mysterium i allt.

Jag fick nyligen veta att jag har nånstans långt bak i släktledet släkt från Nebraska på sent 1600tal. Jag har ingen aning om vad det betyder eftersom min far inte skrev upp några namn. Men alla namn han såg efter det namnet var från USA. Varför en person åkt från Nebraska till norra Sverige ska gudarna veta. 

Utöver detta så älskar jag djur och fotografi. Bor på en gård nu med ca 50 black angus kossor, så deras kalvar och tjurarna förstås, tre hundar, sex katter, två hästar och en åsna. Fick rida en riktig mustang (skapad i det vilda, född i fångenskap) på julafton 2012 och det var nog bästa julklappen någonsin! 

Ni får tro vad ni vill om det jag berättat om, men detta är mitt liv och min sanning. :) Vad jag hittar under livets gång återstår att se! Jag är 26 och född och uppvuxen i umeå :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-05-04 07:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

För skojs skull, en amerikansk levande symbol. Tog denna bilden på National Eagle Center och rekommenderar varmt att det stället besöks minst en gång innan man dör!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ForestSpirit
2013-05-26 01:40
#67

Enda sedan jag var en liten kan jag minnas att indianer har alltid intresserat mig, men jag visste inte riktigt varför. En liten tjej på 7-8 år som älskade att läsa om indianer, var kom det ifrån? vi pratade knappast om det i skolan.

Tio år senare, på min 18 års dag gick jag och fick en regression av ett medium, jag fick återse ett tidigare liv då jag var en indian, Medicinkvinna. Detta var innan européerna kom dit. Jag fick aldrig se hur jag levde osv för det var inte anledningen till att jag fick se detta..

Jag har alltid haft en dragning till "USA" men aldrig folket, dom föraktar jag. Kan kanske vara dumt och säga.. men européerna kom dit och behandla "indianerna" som fähundar, vildsvin och jaa allt, usch! Det gör mig ont i hjärtat när jag tänker på det :(

Jag lämnar det nu.. ^^

En annan stor anledning till att ja känner mig dragen till indianer är deras kultur. Visst, kulturen är väldigt bred, alla stammar var väldigt olika, men dom hade ändå samma grundtankar, vilket var att man skulle värna om naturen, man hade andlig tro och man trodde på lite magi.

Det tror jag också på :)

Upp till toppen
Annons: